Buikvet te lijf met hardlopen

Met name wanneer de zomer weer voor de deur staat, begint dit item weer op te borrelen.

Al is het voor velen een dagelijks een op eentje op het moment van aankleden. Het buikje oogt gewoon, laten we zeggen, minder appetijtelijk. Als de eerste vetophopingen binnen sluipen (met recht sluipen, want het is nooit van de ene op de andere dag…), dan is vaak de buik het eerste aan de beurt. Niet zo prettig, want naast het weinig appetijtelijke aangezicht bestaat er een duidelijk verband tussen buikvet en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

Van overgewicht weten de meeste mensen wel dat het slecht voor je lichaam is. Maar ook mensen die een redelijk slank voorkomen hebben, maar wel het nodige vet in de buikholte, lopen verhoogd risico op dergelijke gezondheidsproblemen.

Jammer genoeg is de buik veelal de eerste plek waar overtollig vet wordt opgeslagen. Plus ook nog eens een van de moeilijkste plekken om het er weer af te krijgen! Reden genoeg dus om bij de constatering van vetophopingen toch maar tot actie over te gaan, hardlopen dus!

Hardlopen en buikspieroefeningen. Het is een fabeltje dat je van je buikvet afkomt door alleen maar sit-ups of andere buikspieroefeningen te doen. Hierdoor worden wel je buikspieren getraind, wat natuurlijk altijd goed is, maar helaas niet voldoende.

Belangrijker is het verbrandingsproces op gang te brengen. Het lichaam zal in beweging moeten komen. De hartslag moet verhoogt worden om die verbranding in gang te zetten. En hoe langer die verhoogde hartslag aanhoudt, hoe meer kcal er verbranden (en dus vet). Want eerst worden de calorieën uit de koolhydraten verbrandt, en daarna pas begint de vetverbranding.

Hardlopen is dus bij uitstek een ideale manier om het buikvet aan te pakken. Immers, je hoge hartslag hou je vast gedurende langere perioden.

Kortom, ga lekker de weg op, zet je lichaam in beweging en lopen maar. Resultaat verzekerd!

Hardlopen volhouden

Als je (buik)vet wil kwijtraken schuilt hierin zowel een gevaar als een uitkomst.

Het is niet verstandig om “dan maar” uren op hard te gaan lopen alleen om maar af te vallen. Natuurlijk is het prima voor de verbranding, maar als je het alleen doet om, en er verders niets aan vindt, is het meestal niet lang vol te houden. Niet doen dus!

In dat geval is het beter om iets te zoeken wat je gewoon wel leuk vindt! Voorbeelden te over; zwemmen, dansen, spinning, fietsen, voetballen, tennissen, touwtje springen enzovoorts. En natuurlijk zijn ook die bekende sportschoolapparaten (roeimachine, crosstrainer, hometrainer etc.) prima, want die zijn er tenslotte voor gemaakt!

Alleen, begin er niet aan als je er geen sikkepit aan vindt!
Wel weer een bijkomend voordeel van hardlopen: Je gebruikt ook bijna continu je buikspieren. Combineer dit met af en toe wat buikspieroefeningen, gezond eten en zie wat gebeurt.

Het allerbelangrijkst om resultaat te zien is eigenlijk wel dat je hiermee consistent gaat blijven, om de 3 weken eens een keer te gaan hardlopen heeft dus weinig zin. Hou het simpel en doe dit een paar keer per week en je zult zeker resultaat gaan zien.

Share This: