Snel afvallen met een crashdieet? Ontdek de waarheid

Een crashdieet is een dieet waarbij je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je op een dag nodig hebt. Soms krijg je zelfs minder dan 1000 calorieën op een dag binnen. Dit is erg weinig maar zorgt er wel voor dat je in een korte tijd snel kunt afvallen, echter moet je rekening houden met dat je ook snel weer kunt aankomen.

Een andere eigenschap van een crashdieet is dat je te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Er is altijd een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, vetten, koolhydraten of mineralen. Je lichaam heeft dit allemaal nodig, maar krijgt bij een crashdieet echt te weinig goede voedingsstoffen binnen. Wat er dan vaak gebeurd is dat je bijna geen energie hebt en veel het steeds moeilijker wordt om het vol te houden.

Jojo-effect

Wie een crashdieet volgt zal inderdaad kilo’s kwijtraken in een korte tijd. Bij de meeste crashdiëten zullen deze kilo’s er echter weer aankomen wanneer je weer normaal eet. Het is zelfs mogelijk dat je nog meer zult aankomen dan voordat je met het dieet begon. Wanneer je namelijk opeens zo weinig eet, zal je lichaam in het vervolg alles opslaan, voor het geval er weer een moment komt waarop er geen energie binnenkomt.

 

Hongergevoel

Wie een crashdieet volgt, zal hoogstwaarschijnlijk last krijgen van een hongergevoel. Dit komt omdat je te weinig calorieën eet en te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Hierdoor heb je veel sneller trek in ongezonde tussendoortjes. Veel mensen blijken er ook moeite mee te hebben om een crashdieet vol te houden. Raadpleeg altijd een arts!

Raadpleeg altijd een arts wanneer je toch aan een crashdieet wilt beginnen. In sommige gevallen kan dit namelijk erg af te raden zijn, bijvoorbeeld wanneer je bepaalde medicijnen slikt of wanneer je een ziekte hebt. Je arts kan je hier meer over vertellen en raadplegen indien nodig.

Bekende crash diëten op een rijtje

  • Weight Care dieet
  • Cambridge dieet
  • Ziekenhuisdieet
  • Soepdieet

Toch snel afvallen?

Het beste is om een blijvende gezonde levensstijl aan te wennen. Iets dat je dus je hele leven vol kunt houden. Het afvallen gaat dan een stuk minder snel dan bij een crashdieet, maar de kilo’s zullen er wel blijvend af zijn.

Wil je afvallen? Dan moet je gaan bewegen! Hoewel dit erg logisch is, vergeten veel mensen die willen afvallen hoe belangrijk beweging is. Afvallen? Beweging en een gezonde aangepaste voedingsschema is de oplossing! En dat hoeft helemaal niet zo veel tijd in beslag te nemen!

 

Beweeg elke dag een half uur
Als je wilt afvallen, moet je elke dag tenminste een half uur bewegen. Een uur is zelfs beter, maar een half uur is doorgaans makkelijker vol te houden. Ga een stuk wandelen, ga elke dag een lekker stuk fietsen of ga richting de sportschool. Door te sporten kun je calorieën verbranden en hierdoor sneller afvallen.

Overdrijf niet meteen! Mensen die willen afvallen bewegen vaak veel te veel. Ze overdrijven en gaan direct elke dag twee uur sporten. Dit houden ze vervolgens niet vol en de afvalpoging wordt opgegeven. Het heeft immers toch geen zin, zo wordt gedacht. Deze methode werkt dus duidelijk niet. Beter is om de hoeveelheid beweging rustig op te bouwen. Als je normaal nooit beweegt, dan zul je al effect zien bij een half uur beweging per dag. Ook voorkomt het rustig opbouwen blessures en zul je het gemakkelijker vol kunnen houden.

Doe een sport die leuk is zodat je het langer gaat volhouden!
Doe een sport die leuk is om te doen. Soms kan het even zoeken zijn om en sport te vinden die je met plezier doet, maar het is toch van groot belang om iets te zoeken wat je met plezier doet, zodat je het langer vol kan houden. Ga je niet met plezier naar de sportschool? Zoek dan een andere sport.


Om gemotiveerd te blijven kun je ervoor kiezen om met iemand anders te gaan sporten. Je kunt elkaar dan blijven motiveren en het is veel makkelijker vol te houden. Zoek iemand uit met wie je het goed kan vinden en vraag om hulp. Voor hem of haar kan het wellicht ook een goede stap in de juiste richting zijn.

 

Afvallen en gezond eten
Behalve beweging is het belangrijk om gezond te eten. Als je echt snel wilt afvallen zorg er dan voor om zo min mogelijk “snelle” koolhydraten te eten en kies voor complexe koolhydraten, kijk voor inspiratie bij onze koolhydraatarme recepten. Voorkom het eten van suiker en vet eten, maar ga juist voor eiwitrijke voeding, vezels en vitamines. Wanneer je genoeg beweging krijgt in combinatie met een gezond voedselpatroon, kun je makkelijker rond 1kg puur vet per week afvallen.

 

Tussen 1-2kg per week puur vet verbranden
Een van de methode die we op deze site laten zien is 7×7 afslankplan van Jasper Albas, dit is op dit moment een van de meest succesvolle online dieet programma’s en heeft niet voor niets ruim 12.000 fans op facebook!

Hiermee kun je tussen 1-2 kg per week afvallen, ruim 4kg vet per maand. Verwacht echter geen wonderpil of iets dergelijks, zoals altijd geldt: je zult het uiteindelijk zelf moeten doen, zelf de stap moeten ondernemen om te gaan afvallen en het zelf volhouden.

Share This: