Afvallen met het Dukan Dieet – Voor en nadelen

Het Dukandieet is oorspronkelijk afkomstig uit Frankrijk, waar het ontworpen is door de arts Pierre Dukan. Dukan doet al dertig jaar lang onderzoek naar gewichtsverlies en heeft uiteindelijk de conclusie getrokken dat je het beste af kunt vallen door voedsel met een hoog eiwitgehalte en een laag koolhydraatgehalte te eten. Natuurlijk is dit geen nieuwe gedachte – het Atkinsdieet draait bijvoorbeeld ook om eiwitrijke voedingsmiddelen. Het verschil is dat het Dukandieet nog een stuk strikter is dan andere diëten: zeker in de eerste fase mag er echt alleen eiwitrijk voedsel gegeten worden. Zelfs groente is dan bijvoorbeeld uit den boze.

Waarom afvallen met eiwitten?

afvallen met eiwitten

Het Dukandieet ziet eiwitten dus als de sleutel tot effectief gewichtsverlies, en daar zijn goede redenen voor. Zo bevatten eiwitten minder calorieën dan koolhydraten en vet, en zijn ze moeilijker af te breken, waardoor je bij het verteren juist meer calorieën verbrandt. Omdat het verteren langer duurt, geven eiwitten je ook een langdurig vol gevoel, waardoor je minder eet.

Koolhydraten moeten volgens dr. Dukan juist vermeden worden, omdat ze het insulineniveau in het bloed doen stijgen. Hierdoor slaat het lichaam meer vet op. Vetten zijn volgens het dieet eveneens slecht, omdat ze van alle macronutriënten de meeste calorieën bevatten.

Een belangrijk kenmerk van het Dukandieet is dat het in 4 fasen is opgedeeld. Iedere fase heeft een ander doel en andere voorschriften, waarbij de eerste, de ‘Attack-fase’, het strengst is.

  Fase 1: De aanvalsfase fase 
dukan dieet fase 1
In deze fase, die drie tot tien dagen duurt, eet je enkel eiwitrijke voedingsmiddelen. Dat betekent dat je dieet hier beperkt is tot vlees, vis, gevogelte, ei en vetarme zuivel. De enige uitzondering is de anderhalve lepel haverzemelen die je dagelijks eet.

Fase 2: Cruisefase

dukan dieet fase 2Na de Attack-fase, die bedoeld is om snel veel gewicht te verliezen, komt de Doorloopfase. In deze fase val je geleidelijk meer af – maximaal één kilo per week – tot je op je streefgewicht bent uitgekomen. Dit doe je door geleidelijk aan meer groenten toe te voegen aan het eiwitrijke voedingspatroon dat je in de Attack-fase consumeerde. Zetmeelrijke voedingsmiddelen als aardappelen en erwten zijn in deze fase echter nog steeds niet toegestaan.

 

Fase 3: Stabilisatiefase

dukan dieet fase 3
Als derde komt de Stabilisatiefase, waarmee het gevreesde jojo-effect wordt voorkomen. Je neemt de tot dan toe verboden voedingsmiddelen langzaam weer in je eetpatroon op, zodat je lichaam er geleidelijk weer aan gewend kan raken. De Stabilisatiefase duurt relatief lang: per kilo die je in de Doorloopfase verloren hebt, kun je op tien dagen stabilisatie rekenen.

 

Fase 4: Definitieve volhardingsfase

dukan dieet fase 4
Dan is er ten slotte de Volhardingsfase, die je de rest van je leven volhoudt. Hierin mag je alles weer eten dat je wilt, met twee regels: je neemt dagelijks twee lepels haverzemelen, en je eet één dag per week alleen maar eiwitten volgens het voorschrift van de Attackfase. Zo blijf je de rest van je leven op gewicht.

 

Wat kun je drinken?

Het wordt aangeraden om veel te drinken bij het volgen van het Dukandieet. Wanneer je veel eiwitten moet verteren, komen er allerlei afvalstoffen los in je lichaam, die je alleen met voldoende vocht weer af kunt voeren. Anderhalve liter per dag is daarom de norm. Het maakt dan niet heel veel uit wat je drinkt: water, thee, koffie en zelfs dieetfrisdranken zijn allemaal toegestaan.

 

Hoe veel kun je afvallen?

Het uiteindelijke gewichtsverlies met het Dukandieet is afhankelijk van de duur van de Attack- en Doorloopfase. Als je de Attack-fase vijf dagen volhoudt, kun je daarin bijvoorbeeld 3 tot 5 kilo verliezen. Drie Attack-dagen leveren een verlies van twee en een halve kilo op, en met één dag val je ongeveer een kilo af.

Na een snelle start komt de Doorloopfase, waarin je ongeveer een kilo per week verliest. Je laat deze fase voortduren tot je op je streefgewicht bent: op die manier bepaal je dus zelf welk resultaat je met het Dukandieet bereikt.

 

Voordelen

Het Dukandieet is in Frankrijk, het land van herkomst, al razend populair, en ook in de rest van de wereld wint het snel aan bekendheid. Het heeft dan ook aan aantal grote voordelen. Zo verlies je zeker in het begin ontzettend snel gewicht, wat motiverend kan werken. Ook is het voor veel mensen prettig om heel strikte voorschriften te hebben; het dieet vereist daardoor nauwelijks creativiteit bij het plannen van maaltijden. Ten slotte raadt het dieet de consumptie van zout, alcohol, vet en bewerkte voedingsmiddelen af – zeker een goede stap voor wie gezonder wil gaan eten.

 

Nadelen

Toch zijn er ook een aantal serieuze nadelen aan het Dukandieet. Zo kan het gebrek aan koolhydraten voor onprettige symptomen zorgen: vermoeidheid, een droge mond en een slechte adem zijn veelgehoorde klachten. Daarnaast is de monotone aard van het dieet niet alleen saai, maar ook ongezond wanneer het over een langere periode wordt toegepast. Wie 20 kilo kwijt wil raken, zal immers maandenlang op eiwitten en wat groenten moeten overleven – niet bepaald een evenwichtig voedingspatroon! Ook later, in de Volhardingsfase, geldt dat er van een gezonde leefstijl niet per se sprake is: volgens Dukan kun je in die fase immers alles eten dat je wilt, zolang je maar één dag eiwitten blijft eten. Wie het dieet volgt, ontwikkelt dus niet altijd echt gezonde eetgewoonten.

 

Is het verstandig om af te vallen met het Dukan Dieet?

Het Dukandieet zal zeker werken, maar is waarschijnlijk niet voor iedereen de meest geschikte optie. Zo laat het weinig ruimte voor variatie: wie elke dag hetzelfde voedsel snel vervelend gaat vinden, kan beter niet aan dit dieet beginnen. Ook mensen die veel gewicht kwijt willen raken, kunnen misschien beter voor een andere optie kiezen. Zij zullen immers lange tijd het dieet moeten volgen, wat betekent dat ze ook voor een langere periode essentiële voedingsmiddelen zullen missen. Overweeg het Dukandieet verder alleen als je er zeker van bent dat je de vier fasen allemaal kunt doorlopen – anders zal het gewenste effect zeker uitblijven!

Share This: