Eetbuien: Hoe herken je ze en 3 tips om ze te overwinnen

Mensen die last hebben van eetbuien, eten als ze blij zijn, als ze verveeld zijn, als ze boos zijn en als ze verdrietig zijn. Het maakt niet uit wat er in hun leven gebeurt: eten speelt een grote rol bij het in toom houden van wat ze voelen. Honger speelt maar zelden een rol, omdat emoties vaker het signaal in de maag triggeren dan dat er werkelijk hongergevoel is.

Na verloop van tijd is het zelfs moeilijk om te herkennen of je eet omdat je honger hebt of omdat je gedreven wordt door wat je voelt. Toch zijn er wel een paar verschillen tussen emotioneel eten en hongergevoelens:bij emotioneel eten ontstaat de behoefte binnen een paar seconden; bij lichamelijke honger groeit dit langzaam; bij emotioneel eten wil je zeer specifiek eten (chocolade of chips of wat dan ook, iets anders is niet goed), terwijl bij het bij lichamelijke honger niet zoveel uitmaakt wat je te eten krijgt;de honger vanuit emotioneel eten moet direct gestild worden, terwijl lichamelijk honger best even kan wachten;bij emotioneel eten eet je door als je vol zit, bij lichamelijke honger ben je vol als je vol zit.na een emotionele eetbui voel je je vaak schuldig, bij lichamelijk honger niet.

De voorkeur voor bepaalde producten verschilt per geslacht. Vrouwen willen vaker zoetigheid tijdens eetbuien, terwijl mannen liever iets hartigs kiezen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat onze voorkeur wijzigt als onze gemoedstoestand wijzigt. Blije mensen eten graag een snack zoals patat of pizza, verdrietige mensen zoeken het bij zoete dingen zoals chocolade en koekjes en verveelde mensen willen graag krakende dingen in hun mond zoals chips. Zoetigheid wordt geassocieerd met liefde en stilt een innerlijke behoefte aan liefde, harde en zoute dingen kunnen soms verbonden worden met boosheid en de behoefte om ergens je tanden in te zetten.

Eetbuien zijn in principe een hele gewone zaak waaraan iedereen wel eens voor valt. Maar als het een manier wordt om om te gaan met wat je voelt dan wordt het ongezond gedrag. Vaak eten mensen meer dan goed voor hen is. Alles wat ze boven hun dagelijkse behoefte uit eten, wordt rechtstreeks omgezet in lichaamsvet. Uit een onderzoek van de Universiteit van Maryland (USA) bleek dat 75% van de eetbuien veroorzaakt wordt door emoties. Daarom is het zo belangrijk om te kijken naar wat je voelt als je problemen hebt met emotioneel eten.

Herkenning van de behoefte is één van de eerste dingen die je kunt doen als je wilt werken aan dit probleem. Vaak steken we de kop in het zand en willen we niet kijken naar wat we doen. Het enige dat telt is het wegeten van die vreselijke gevoelens. We noemen dat alleen maar “veel eten” in plaats van naar de reden kijken waarom we zoveel eten.

 

Hoe gaan we dit aanpakken?

Wat goed werkt bij de aanpak van eetbuien is om een eetdagboek bij te houden waarin niet alleen bijhoudt wat eet, maar ook hoeveel honger (op een schaal van 1 tot 10) je op een bepaald moment hebt als je wilt gaan eten. Elke keer dat je iets in je mond steekt geef je de honger een cijfer. Helemaal geen honger is een 1 en bijna omvallen of flauwvallen van de honger is een 10. Een score onder de 6 kun je beschouwen als emotie-gericht in plaats van lichaamsgericht: eetbuien dus.

Vervolgens is het belangrijk om te onderkennen welke emotie er op een bepaald moment door je heen gaat. Erkenning van het gevoel en jezelf vertellen dat je mag voelen wat je voelt is oké. Dit kan ook heel goed met behulp van je dagboek waarin je opschrijft wat er gebeurd is en wat het met je doet. Spreek met jezelf af dat je daarna mag eten áls er nog behoefte is. Vaak is de behoefte dan veel minder en houdt de eetbui minder lang aan. Vaak gaat het om aangeleerd gedrag dat al vroeg gekweekt is. Als we als kind een pijntje hadden, dan werden we soms getroost met een snoepje. De zoete smaak in relatie tot de pijn die overging kan al genoeg zijn om dit later te herhalen. Daarom is het heel belangrijk om kinderen te leren met hun gevoelens om te gaan in plaats van hen eten te geven om ze stil te krijgen. Het is iets wat ze in hun latere leven veel op zal leveren.

Tot slot nog een paar manieren om emotioneel eten de das om te doen:erken dat er altijd triggers zijn, maar dat je daar niet altijd met eten op hoeft te reageren;

3 Tips om eetbuien te overwinnen

  • Tip 1) maak een overzicht van dingen die je kunt ondernemen als je wilt gaan eten, maar lager scoort dan een 5 voor honger (neem dat lijstje mee, voor als je onderweg overvallen wordt door je behoefte)
  • Tip 2) Maak een wandeling, doe een computerspelletje, ruim de kamer op, schrijf in je dagboek, of doe een dutje;als je toch persé moet eten, kies dan iets dat gezonder is (b.v. een klein zakje chips in plaats van een hele grote jumbo zak)
  • Tip 3) Onthoud dat je hersenen een goed gevoel registreren binnen vier happen. Als je de ervaring tot die vier happen weet te beperken ben je een stuk beter af.Onthoud dat iedereen tot op bepaalde hoogte voedsel gebruikt om emoties te stillen.
    Het gaat er om dat je om leer te gaan met dat wat je doet en om het tot op zekere hoogte te beperken. Het is niet erg als het een keer gebeurt, dat is heel normaal, maar als je elke week een aantal keren voor de bijl gaat is er wel reden om actie te ondernemen om beter om te gaan met je emoties.

Share This: