Afvallen met een eiwitrijk dieet | Hoe werkt het eigenlijk?

Als je de afgelopen paar jaren wel eens door een tijdschrift gebladerd hebt of wel eens een blik op de dieetschappen in de supermarkt geworpen hebt, komt de term ‘eiwitdieet’ waarschijnlijk redelijk bekend voor. Dit is namelijk al een tijdje dé gezaghebbende methode voor iedereen die gewicht wil verliezen.  Ben je nieuwsgierig wat een eiwitdieet nu eigenlijk inhoudt, of overweeg je zelfs om het zelf te gaan volgen? Dan is het verstandig om dit artikel door te lezen. We vertellen je precies wat het dieet inhoudt, waarom het zo goed werkt, en waar je zelf op moet letten wanneer je volgens deze richtlijnen gaat eten.

 

Wat is een eiwitrijk dieet?

Eigenlijk spreekt de naam al voor zich: wanneer je een eiwitdieet volgt, laat je een relatief groot deel van je maaltijden bestaan uit voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten. Dat is een grotere groep dan je op het eerste gezicht misschien zou denken. Allereerst bevatten alle dierlijke producten eiwitten. Dat zijn dus vlees, vis en gevogelte, maar ook andere dierlijke producten als zuivel en eieren. Verder zijn er nog verschillende plantaardige producten die rijk aan eiwitten zijn, zoals noten, peulvruchten, bepaalde volkoren granen en semi-granen als quinoa en boekweit. Daarnaast eet je relatief veel gezonde vetten, en relatief weinig koolhydraten wanneer je dit dieet volgt.

eiwit dieet

 

Eiwitten voorkomen vetopslag

Maar waarom zou je nu eigenlijk voor een eiwitdieet kiezen? Er zijn verschillende voordelen, waarvan we in dit artikel de drie belangrijkste op een rijtje zullen zetten! Het eerste en misschien wel belangrijkste punt is dat je door het eten van eiwitten niet automatisch vet op begint te slaan. Wanneer je koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel, iets dat tot de productie van insuline en zo tot vetopslag leidt. Door het eten van eiwitten wordt dit proces niet in gang gezet, en hoef je dus niet bang te zijn dat je maaltijd linea recta bij dat nare vetkwabje op je buik gevoegd wordt!

 

Spieropbouw om extra vet te verbranden

Daarnaast zijn eiwitten de belangrijkste bouwstof voor je lichaam: al je cellen, en zeker je spieren, worden ervan gemaakt. Dat betekent dus ook dat je makkelijker nieuwe spieren kweekt wanneer je meer eiwitten eet. Misschien lijkt dat niet zo interessant als je alleen maar af wilt vallen, maar vergis je niet: spierweefsel kan het je een stuk makkelijker maken om vet te verliezen! Wanneer je relatief meer spieren hebt, verbruikt je lichaam namelijk de hele dag door meer calorieën, ook in ruststand. Meer verbrande energie betekent meer verbrand vet – en zo val je sneller af zonder er echt veel voor te doen.

 

Langdurig vol gevoel

Een laatste eigenschap van eiwitten is vooral nuttig voor mensen die menig dieetpoging zien stranden als gevolg van onbedwingbare eetbuien. Eiwitten kunnen er namelijk ook voor zorgen dat je niet snel weer trek krijgt als je eenmaal gegeten hebt! Dat zit als volgt: trek is een effect van het hormoon ghreline, dat aangemaakt wordt wanneer je maag leeg raakt. Eiwitten worden echter maar heel langzaam verteerd, wat ervoor zorgt dat je maag lange tijd gevuld blijft. Hoewel eetbuien ook het gevolg kunnen zijn van mentale verslavingen, kunnen eiwitten dus in ieder geval de fysieke component effectief voorkomen.

 

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Het is duidelijk dat een dieet met veel eiwitten je flink kan helpen om af te vallen – maar hoe veel eiwitten moet je nu dagelijks binnenkrijgen om van die positieve effecten te kunnen profiteren? Natuurlijk verschilt dat per persoon een beetje, maar gemiddeld is het een goed streven om zo’n 35% van je energie uit eiwitten te halen. Dat klinkt misschien als een pittige opgave, maar het valt aardig mee: zorg simpelweg dat je in iedere maaltijd tenminste één, en liefst twee eiwitrijke producten verwerkt. Eet als tussendoortjes ook eiwitrijke producten, zoals noten of groenten met zelfgemaakte humus, en je zit voor je het weet aan de 35%.

 

Eet ook niet te veel eiwitten!

Nog wel een belangrijke opmerking voor wie een eiwitdieet wil gaan volgen: het is ook niet verstandig om volledig door te slaan en te veel eiwitten in je maaltijden te stoppen. Als je doorslaat, kan het er namelijk toe leiden dat je lichaam juist sneller gaat verouderen. Dit kun je deels voorkomen door alleen eiwitten van hoge kwaliteit te eten – maar dan nog is het verstandig om de 35% niet te ver te passeren! Eet verder bij iedere maaltijd groenten: die compenseren de verzurende werking die eiwitten op je lichaam kunnen hebben en zorgen voor meer balans.

 

Mag ik nog koolhydraten eten?

Naast eiwitten en groenten zul je natuurlijk ook nog andere voedingscategorieën moeten eten. Gezonde vetten zijn ontzettend belangrijk voor het functioneren van je lichaam – en nee, je komt er niet van aan – maar ook koolhydraten nemen wel degelijk een plaats in je dieet in. Het is alleen niet zo’n grote plaats! Zorg dat je hoogstens ongeveer 25% van je energie uit koolhydraten haalt, en dat ze van het complexe soort zijn: kies dus voor bruine rijst, quinoa, zoete aardappel en peulvruchten, niet voor pasta en witbrood. Op die manier profiteer je optimaal van de voordelen die koolhydraten te bieden hebben, zonder dat je er snel door aan zult komen.

Share This: