Fitness supplementen voor beginners

De basis supplementen

Ben je aan het fitnessen en wil je meer uit je training halen of wil je juist gaan beginnen met fitness en daarbij supplementen gaan gebruiken? Begrijpelijk dat je door de grote keus niet weet waar je moet beginnen of simpelweg door de bomen het bos niet meer ziet. Om je op weg te helpen leggen wij de belangrijkste basissupplementen uit waarmee je het beste kan beginnen. Wil je meer dan de basis? Ga dan een stapje verder met supplementen en ga bij elke training voor maximaal resultaat.

Waar te beginnen

Allereerst is het belangrijk om te weten wat supplementen zijn en wat ze doen. Supplementen zijn een aanvulling op je dagelijkse voeding en zorgen ervoor dat je lichaam extra voedingsstoffen binnen krijgt om processen in je lichaam te optimaliseren.

Deze processen zijn onder andere belangrijk voor het herstel van je lichaam en het leveren van energie. Bijvoorbeeld voor het herstellen van je lichaam zijn eiwitten van essentieel belang en koolhydraten en vetten spelen een cruciale rol bij het leveren van energie die nodig is om alle processen uit te kunnen voeren.

Je haalt uit je voeding die je dagelijks nuttigt al veel bouwstoffen, maar in veel situaties zien we vaak dat voeding ontoereikend is. Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn om zo alles binnen te krijgen wat je nodig hebt.

Bij supplementen is het net als bij trainen belangrijk dat je bij de basis begint en dit steeds verder kan uitbreiden. Het is dus van belang dat je een goede start maakt. De basis hiervoor zijn dan ook eiwitten (aminozuren), koolhydraten, vitaminen & mineralen.

Eten voor energie

Zoals je nu weet probeert je lichaam je spieren zo snel mogelijk te laten herstellen na de training. Hiervoor gebruikt je lichaam eiwitten en om dit allemaal in gang te brengen verbruikt je lichaam energie. Deze energie wordt aangevoerd door koolhydraten die in het lichaam worden afgebroken door glucose tijdens de vertering. Om dit proces te optimaliseren is het dus belangrijk om voldoende koolhydraten binnen te krijgen zowel voor – als na je training.

Je kan het beste kiezen voor snelle koolhydraten zoals fruit (bijv. banaan) of voeg dextrose, Maltodextrine of Ultra Fine Oats toe aan je shake. Je kan dit ook handig gecombineerd krijgen in een post-workout product, bijvoorbeeld Magnificent. Deze bevat naast de koolhydraten ook aminozuren en creatine voor optimaal herstel na je training.

Vet onmisbaar

Ook vetten spelen een belangrijke rol van energie. Vet wordt door velen gezien als negatief, maar het is een onmisbare schakel in ons lichaam. Vet levert 9 kilocalorieën (eenheid voor energie) per gram. Dit is twee keer zoveel als koolhydraten en eiwitten. Een man met een gezond gewicht heeft gemiddeld een vetpercentage van rond de 15%.

Voor vrouwen met een gezond gewicht ligt dit doorgaans rond de 25%. Gezonde bronnen van vetten zijn vette vis, avocado,noten (voornamelijk walnoten, amandelen en paranoten) en olijfolie.

Natuurlijk is er ook een nog gemakkelijkere manier om gezonde vetten binnen te krijgen: visolie-supplementen. Voorbeelden hiervan zijn Marinol Omega-3 en High Quality Omega-3. Onmisbaar voor iedere sporter, mede omdat visolie ook erg goed is voor je hersenen en je hart. Daarnaast draagt het bij aan de instandhouding van de normale bloeddruk.

 

Fuel voor je spieren – Eiwitpoeder

Om te beginnen is het goed om te weten dat je door middel van krachttraining je spieren “beschadigd”. Waarna je lichaam wil herstellen om herhaling te verkomen. De pijn die hierbij optreedt is de spierpijn die je voelt. Om te herstellen gebruikt je lichaam eiwitten (ketens van aminozuren) die je uit je voeding haalt.

Om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende eiwitten beschikbaar heeft kan je deze aanvullen met een hoogwaardig eiwitsupplement zoals Whey Perfection.

Wanneer je na je training een eiwit shake drinkt geeft je je lichaam direct een voorraad aminozuren om de beschadigingen die je net hebt aangebracht te kunnen herstellen. En een mooi bijkomend effect is dat je waarschijnlijk minder lang spierpijn zal hebben de daarop volgende dagen.

 

Maak het plaatje compleet

We hebben het gehad over groei, herstel en hoe je meer uit je training kan halen. Ook belangrijk om te weten is hoe je ervoor kan zorgen dat deze processen optimaal kunnen functioneren, hierbij komen vitaminen en mineralen om de hoek kijken.

Vitaminen en mineralen zijn katalysatoren voor vele lichaamsprocessen waaronder groei en herstel. Deze vitaminen en mineralen maak je zelf niet of in hele kleine hoeveelheid aan, waardoor je deze uit je voeding moet halen om de processen op gang te houden.

Krijg je te weinig vitaminen en mineralen binnen dan zullen deze processen niet optimaal hun werk kunnen doen, waardoor je niet optimaal zal groeien of niet optimaal zal kunnen herstellen. Dit is natuurlijk erg zonde als je ondertussen geld uitgeeft aan andere supplementen, maar je lichaam hier niet alles van benut.

Om dit “probleem”op te lossen hebben we goede multivitaminen in ons assortiment om tekorten aan te vullen. Voor sportende mensen is er bijvoorbeeld Sports Multi, deze multivitaminen bevat extra ingrediënten speciaal gericht op sporters. Je kan ook kiezen voor een Multi die precies aansluit op de behoeftes van mannen of vrouwen, de Multi Men of Multi Woman.

Share This: