Koolhydraatarm dieet volgen? Voor en nadelen + voorbeeldmenu

Diëten kan op papier heel eenvoudig lijken, maar dat het in de praktijk allemaal een stuk gecompliceerder werkt, dat wordt al duidelijk uit het feit dat niet de hele wereld met een superstrak lichaam over straat loopt! Het is daarom ook niet vreemd dat er zo ontzettend veel verschillende diëten bestaan, die allemaal wonderen en weinig moeite lijken te beloven. Hoeveel er van die beloften klopt, wil per methode nog wel eens flink verschillen. Vandaag kijken we daarom naar het koolhydraatarme dieet: wat is het, hoe werkt het, en wat eet je nu eigenlijk als je het volgt?

 

Wat houdt een koolhydraatarm dieet in?

Een koolhydraatarm dieet betekent – zoals de naam eigenlijk al zegt – dat je zo min mogelijk koolhydraten eet. Koolhydraten zijn de micronutriënten die je voornamelijk in granen vindt, dus wanneer je dit dieet volgt, eet je geen producten meer als brood, rijst, pasta, ontbijtgranen en gebak. Ook aardappels zijn uit den boze, en natuurlijk schrap je suiker – het ongezondste soort koolhydraten dat er bestaat – eveneens van het menu. Hoe snel je met een dergelijk dieet afvalt, verschilt natuurlijk per persoon, maar in het algemeen worden er relatief snelle resultaten mee geboekt, tot wel twee kilo per week.

 

Waarom werkt het?

Om te beoordelen of een dieet de moeite waard is, zullen we natuurlijk eerst moeten kijken hoe het werkt. En in het geval van het koolhydraatarme dieet is dat verrassend simpel, als je eenmaal weet hoe vetopslag in je lichaam geregeld is. Het proces verloopt als volgt: wanneer je koolhydraten eet, worden die omgezet in bloedsuiker, dat naar je spieren en organen gevoerd wordt om energie te leveren. Gebruik je echter minder energie dan je binnenkrijgt, dan blijft het lichaam met overtollig bloedsuiker zitten – en dát wordt omgezet in vet. Door simpelweg nauwelijks koolhydraten meer te eten, voorkom je dat het mechanisme voor vetopslag  in werking wordt gezet, en zorg je dat je lichaam in plaats daarvan vet gaat verbranden voor energie.

 

Wat zijn de voordelen?

Het grootste voordeel van een koolhydraat dieet, naast de snelle resultaten, is misschien wel dat het relatief gemakkelijk vol te houden is. Als je eenmaal weet wat je allemaal nog gewoon kunt eten – waarover later meer – blijkt dat je nog altijd heerlijke maaltijden in elkaar kunt zetten, waarvan je praktisch onbeperkt mag eten! Dat zorgt er niet alleen voor dat je nooit een hongergevoel hebt, het helpt je ook om het risico op vreetbuien te voorkomen. Zo wordt je wilskracht nooit te zwaar op de proef gesteld en heb je dus een grote kans dat je erin slaagt het eetpatroon lange tijd vol te houden.

 

Wat eet je dan wel?

Goed, het koolhydraatarm dieet lijkt dus een relatief goede en eenvoudige manier om snel gewicht en vet te verliezen. Laten we dan eens naar de praktische kant kijken! Veel mensen die zien wat ze allemaal niet meer kunnen eten, vragen zich af wat er in vredesnaam nog over blijft – per slot van rekening vormen brood, pasta, rijst en aardappels de hoofdbestanddelen van praktisch iedere maaltijd die we in Nederland eten. Gelukkig is dat een gewoonte die relatief gemakkelijk om te gooien is. Je kunt namelijk nog wel gewoon eiwitten en vetten eten – en in die categorie vallen meer voedingsmiddelen dan je nu misschien denkt.

 

Eiwitten en vetten

Wanneer je koolhydraatarm gaat eten, zal een groot deel van je eten uit groenten gaan bestaan – waar ongelofelijk veel mee mogelijk is. Daarnaast spelen eiwitten een belangrijke rol: denk aan vlees, vis en ei, maar bijvoorbeeld ook aan tofu en zuivel. Peulvruchten zijn eveneens goede bronnen van eiwitten, evenals noten, zaden en pitten. Kruiden, specerijen en natuurlijke oliën zijn ten slotte perfect om je maaltijden verder mee op smaak te brengen. Mensen die iets meer koolhydraten nodig hebben – zoals actieve sporters – kunnen ook voedingsmiddelen als zoete aardappel, havermout, heel pure chocola en bruine rijst.

 

Koolhydraatarm Ontbijt, lunch en diner voorbeelden

Hoe ziet een dagmenu eruit als je je aan die lijst houdt? Als ontbijt kun je bijvoorbeeld een omelet met een flinke portie groenten eten, vol gezonde vetten, eiwitten en vitamines en mineralen. Andere opties zijn een bakje franse kwark, koolhydraatarm brood met kaas en ham. Je hoeft dus zeker niet met een halflege maag op kantoor te arriveren met dit dieet!

omlet met groente

 

Lunch voorbeeld

Tussen de middag zijn salades je grootste vrienden wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt. Hierin verwerkt je niet alleen opnieuw een flinke dosis groenten – en dus meer vitamines en mineralen – maar ook eiwitten als kip of ei en gezonde vetten als noten of zaden. Als dressing kun je olijfolie gebruiken, eventueel met wat citroensap of verse kruiden naar keuze. En heb je geen zin in salades? Dan doen soepen het ook goed, of – minder sexy, maar wel heel makkelijk – gewoon de kliekjes van de vorige avond.

kip salade met advocado

 

diner

’s Avonds zijn de mogelijkheden simpelweg oneindig. Online vind je duizenden recepten waar je inspiratie uit kunt halen, maar we zullen hier vast een paar opties noemen, gewoon om je een idee te geven. Wat dacht je van gegrilde kip uit de oven, met citroen, kruiden en mediterrane groenten? Een groenterijk wokgerecht met tofu of gamba’s, eventueel met wat cashewnoten voor een lekkere bite? Een Griekse fritatta van ei, spinazie, feta en olijven? Met een koolhydraatarm dieet kun je gemakkelijk iedere avond iets anders eten.

kip met asperges

 

 

Share This: