Paleo Dieet

Als je vandaag de dag door de supermarkt loopt, word je overspoelt met bewerkt voedsel. Groenten en fruit in blik, met toegevoegde suikers en/of zouten, granen in de vorm van brood, chips, kaas en ga zo maar door. Ruim 80% van wat er in onze schappen ligt is op een of andere manier bewerkt. Het is dan ook niet vreemd dat wij hier in Nederland enorme hoeveelheden suikers, zouten en e-nummers naar binnenwerken. Toch heeft dit zeer nadelige gevolgen.

 

De voedselindustrie

De grootste ‘sluipmoordenaar’ in dit verhaal is suiker. Je kent het misschien ook wel als glucose, dextrose, fructose, cartrose, glucolin, maltose, sacharose, malessestroop, maisstroop, kandij, druivensuiker, rietsuiker, bruine suiker, basterdsuiker, vanillesuiker en tafelsuiker. Zoals je ziet zijn er ontzettend veel synoniemen voor dit ene ingrediënt en dat is met een duidelijke reden.

De voedselindustrie probeert de consument om de tuin te leiden. Suiker is dusdanig bewerkt dat het lichaam dit zelf niet goed kan afbreken. Bovendien heb je al snel te veel van dit goedje binnen en alle suikers die niet kunnen worden afgebroken worden direct omgezet naar vet. Hardnekkig vet. Suiker is echter extreem verslavend. Er zijn studies die uitwijzen dat de hersenen dezelfde reactie geven bij het eten van suiker als de reactie die de hersenen van een verslaafde heeft na het snuiven van een lijntje. De intensiteit van een suikerverslaafde is echter vele malen heftiger, de verslaving is dus groter. Doordat suiker zo verslavend is blijven wij, consumenten, maar kopen, kopen, kopen, eten, eten, eten en aankomen. Dit patroon kan jij echter doorbreken!

Terug naar de oertijd

Het Paleodieet is een manier van eten die terug gaat naar de tijd van voor het bewerkte voedsel. Paleo betekend letterlijk de oudste periode. In ons geval verwijzen wij naar de voorouders die de oertijd hebben weten te overleven. Met andere woorden, we gaan terug naar het begin. Back to basic. Dit wilt echt niet zeggen dat je met een pijl en boog als een gek achter een kip aan moet gaan rennen, of dat je in het hoge gras een koe moet gaan besluipen, maar het betekend wel dat je waarde hecht aan de kwaliteit van je voedsel.

Kwaliteit

Het is dus veilig om te zeggen dat het Paleodieet je bewust maakt van dat wat je eet. Je zal dan ook al snel merken dat de kwaliteit het gaat overnemen van de kwantiteit. Op het moment dat jij namelijk rustig zit en je eten proeft dan ben je sneller verzadigd. Hoe minder het voedsel bewerkt is, hoe sneller je lichaam het hormoon Leptine aanmaakt. Dit hormoon geeft een seintje af aan je hersenen waarmee verteld wordt dat je vol zit. Bovendien zal je honger minder snel terug komen omdat je lichaam het hormoon Ghreline, wat zorgt voor het hongergevoel, juist minder snel aanmaakt. Paleo is juist daarom een gezonde en verantwoorde manier om gewicht te verliezen.

Wat zijn de voordelen?

Het Paleodieet kan je zien als een reset voor je lichaam. Je richt je op natuurlijk voedsel wat rijk is aan proteïne, vezels, vitamine en mineralen. Je haalt je dagelijkse behoefte uit zoveel mogelijk onbewerkt voedsel en voorkomt daarmee dat je allerlei vreemde stoffen binnenkrijgt. Hierdoor verlaag je de kans op allerlei nare ziekten zoals kanker, maar ook diabetes, obesitas en osteoporose. Doordat je aanzienlijk minder suikers binnen krijgt zal je geestelijk ook een stuk rustiger worden. Je staat sterker in je schoenen en bent minder snel gestrest. Daarnaast zal je steeds minder voedsel te hoeven consumeren waardoor je ook nog eens op de kosten bespaard. Dat terwijl het overstappen op het Paleodieet maar een paar kleine aanpassingen vergt.

Wat kun je eten tijdens het paleo dieet en wat niet?

Als je over gaat op Paleo is het heel belangrijk om te onthouden dat je de eerste paar dagen best zal worstelen. Je kickt namelijk af van de suiker. Hou vol! Je zult zien dat het snel beter wordt. Om het jezelf nog wat makkelijker te maken kan je de overgang op Paleo geleidelijk invoeren. Begin met een maaltijd per dag te vervangen door een Paleomaaltijd. Begin bijvoorbeeld eens met een ontbijt dat bestaat uit een gekookt ei en een avocado. Vervang daarnaast je snacks eens door noten, komkommers of een tomaatje. Voor de lunch en het diner kan je variëren met groenten en fruit. Probeer eens vergeten groenten uit, zoals aardappelpeertjes. Heerlijk uit de oven! Vervang je maaltijden op een rustig tempo en je zult zien dat je er weinig moeite mee hebt.

Naast het vervangen van de maaltijden is het belangrijk dat je de graansoorten juist gaat verminderen. Deze zijn namelijk helemaal niet goed voor je lichaam. Je kan er ontstekingen door krijgen en het verhoogt je kans op diabetes. Granen kan je het beste vervangen door gezonde varianten. Brood kan je bijvoorbeeld vervangen door yogurt, groente en fruit. Pasta’s zal je kunnen vervangen door quinoa, en in plaats van witte rijst pak je wilde rijst.

Toch is de grootste verandering het verminderen van de suikers. Laat je frisdranken achterwegen en vervang deze door water met een schijfje citroen en een takje munt. Maak thee van koud water en laat het een nacht trekken in de koelkast voor ijsthee. Drink je koffie zonder suiker en drink niet langer red bull. Een groot aantal suikers komen namelijk binnen via ons drinken. Als je daar begint heb je al een grote stap gezet. Naarmate je de maaltijden vervangt door Paleo maaltijden zullen ook daar de suikers uit verdwijnen. Je zult zien dat je een stuk vitaler bent en aan het einde van de dag niet zomaar meer instort voor de tv.

Paleo is absoluut niet gemakkelijk in de eerste paar dagen. Toch wordt het gemakkelijker. Probeer het rustig op te voeren en houdt het dan maar eens maand volledig vol. Het zal je verbazen hoe goed jij je voelt! Net als met iedere andere levensstijl zit de kracht hem in het doorzetten en vasthouden. Ik weet zeker dat jij dat kan!

Share This: